SkriDi-workshop under SMDI 2024

Sammanställning av gruppernas protokoll

Under SMDI anordnade SkriDi en workshop för att identifiera intressanta teman och frågor för samarbete mellan forskare i Norden. Deltagarna fick gruppera sig utifrån intressefokus (skrivande i lägre åldrar, mellanstadiet/högstadiet, gymnasiet och lärarutbildningen). Nedan presenteras en kortfattad sammanställning av idéer som framkom.


Skrivande i F-3

  • Funktionellt skrivande
  • Multimodalitetsfokus på elevtexter
  • Ökat samarbete mellan L1 och 2-forskningen
  • Det tidigaste skrivandet i förskola och nuvarande förskoleklass
  • Varierade perspektiv i undervisning och styrning
  • Skrivdidaktik i andra språk än svenska, t.ex. engelska

Skrivande i mellan- och högstadiet

  • Kreativt skrivande
  • Makt och skrivande
  • Skrivande som tankeredskap
  • Ämnesspecifikt skrivande
  • Lärares agens
  • Praktiknära forskning – forskare och lärare tillsammans
  • Skapandet av ett tredje rum
  • Aktionsforskning
  • Insatser i utsatta områden

Skrivande i gymnasiet

  • Vad innebär det att vara skribent framöver i relation till AI? Projekt om skrivande och generativ AI
  • Kreativt skrivande i svenskämnet. Implementerat kreativt skrivande, hur går det till? Vad är det?
  • Vilka diskurser för skrivande omfamnas och utmanas? Nya diskurser med AI?
  • Praktiknära undervisningsutvecklande forskning
  • Relationen mellan skrivdidaktik och grammatikdidaktik
  • Ämneslitteracitet med fokus på innehåll i elevtexter
  • Variationsteori som design i skrivundervisning
  • Vad händer i och med Gy25? Hur göra gymnasieelever högskoleförberedda avseende skrivande? Jämför texter som förberedelse för högre utbildning
  • Litteraturundervisning i SVA – hur påverkas skrivundervisningen?
  • En historia över nordisk skrivundervisning. Utbildningspolitiska diskurser

Skrivande i lärarutbildningen

  • Studenters skrivande av längre kunskapsbyggande texter, t.ex. självständiga arbeten
  • Hur undervisa i skrivande i ämnesdidaktiska kurser framöver, t.ex. relation till AI?
  • Skrivdidaktikens plats i lärarutbildningen
  • Självständighet och process i studenters skrivande, kopplat till frågor om handledning och bedömning.
  • Självständiga arbeten vid olika avdelningar, institutioner och lärosäten
  • Interventionsstudier i lärarutbildningen (studenters skrivande)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *