Sammanställning av gruppernas protokoll

Under SMDI anordnade SkriDi en workshop för att identifiera intressanta teman och frågor för samarbete mellan forskare i Norden. Deltagarna fick gruppera sig utifrån intressefokus (skrivande i lägre åldrar, mellanstadiet/högstadiet, gymnasiet och lärarutbildningen). Nedan presenteras en kortfattad sammanställning av idéer som framkom.
Skrivande i F-3
- Funktionellt skrivande
- Multimodalitetsfokus på elevtexter
- Ökat samarbete mellan L1 och 2-forskningen
- Det tidigaste skrivandet i förskola och nuvarande förskoleklass
- Varierade perspektiv i undervisning och styrning
- Skrivdidaktik i andra språk än svenska, t.ex. engelska
Skrivande i mellan- och högstadiet
- Kreativt skrivande
- Makt och skrivande
- Skrivande som tankeredskap
- Ämnesspecifikt skrivande
- Lärares agens
- Praktiknära forskning – forskare och lärare tillsammans
- Skapandet av ett tredje rum
- Aktionsforskning
- Insatser i utsatta områden
Skrivande i gymnasiet
- Vad innebär det att vara skribent framöver i relation till AI? Projekt om skrivande och generativ AI
- Kreativt skrivande i svenskämnet. Implementerat kreativt skrivande, hur går det till? Vad är det?
- Vilka diskurser för skrivande omfamnas och utmanas? Nya diskurser med AI?
- Praktiknära undervisningsutvecklande forskning
- Relationen mellan skrivdidaktik och grammatikdidaktik
- Ämneslitteracitet med fokus på innehåll i elevtexter
- Variationsteori som design i skrivundervisning
- Vad händer i och med Gy25? Hur göra gymnasieelever högskoleförberedda avseende skrivande? Jämför texter som förberedelse för högre utbildning
- Litteraturundervisning i SVA – hur påverkas skrivundervisningen?
- En historia över nordisk skrivundervisning. Utbildningspolitiska diskurser
Skrivande i lärarutbildningen
- Studenters skrivande av längre kunskapsbyggande texter, t.ex. självständiga arbeten
- Hur undervisa i skrivande i ämnesdidaktiska kurser framöver, t.ex. relation till AI?
- Skrivdidaktikens plats i lärarutbildningen
- Självständighet och process i studenters skrivande, kopplat till frågor om handledning och bedömning.
- Självständiga arbeten vid olika avdelningar, institutioner och lärosäten
- Interventionsstudier i lärarutbildningen (studenters skrivande)